Search Suggestions
      събота, 20.12.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Голяма промяна: Българите сами ще избират срока на валидност на личните си карти

          Българските граждани получават правото сами да определят срока на валидност на своите лични карти, като избират между 5 и 10 години. Тази ключова промяна премахва досегашния фиксиран модел и е част от пакет нови мерки, одобрени от Министерския съвет. Целта на реформата е да модернизира системата за лични документи и да облекчи административните процедури за населението, без това да налага допълнително бюджетно финансиране.

          - Реклама -

          Обновеният Правилник за издаване на български лични документи поставя гражданина в центъра на процеса. Властите мотивират решението с необходимостта от гъвкавост – някои хора предпочитат по-честа смяна на документа, докато други, особено тези, които пътуват често или живеят дългосрочно в чужбина, биха се възползвали от по-дълъг хоризонт на валидност. Това е стъпка към намаляване на излишната регулация и предлагане на персонализиран подход вместо универсално решение за всички.

          Освен срока на валидност, правителството въвежда и мерки за по-добра комуникация между администрацията и гражданите. При подаване на заявления вече ще се събират данни за електронна поща и телефонен номер. Това ще позволи по-бързо уведомяване за статуса на документите и е стъпка напред в дигитализацията на услугите. Промяната засяга не само личните карти, но и реда за издаване на свидетелства за управление на МПС, временни карти за самоличност и моряшки паспорти.

          Важен момент в реформата е централизираното персонализиране на документите, което вече ще се извършва от дирекция „Български документи за самоличност“ към МВР. Според мотивите на кабинета, това ще повиши сигурността, ще подобри контрола и ще уеднакви стандартите, намалявайки риска от забавяния.

          Разширява се и обхватът на електронната идентичност. Гражданите ще могат да заявяват удостоверение за електронна идентичност както при издаване на нова карта, така и по всяко време за вече валиден документ. Регламентирана е ясна процедура за управление на този електронен носител, което е ключово за сигурния достъп до дигиталните услуги на държавата и е в синхрон с европейските усилия за киберсигурност и свързаност.

          Паралелно с промените за българските граждани, кабинетът прие изменения и в Правилника за прилагане на Закона за чужденците. Те целят по-голяма яснота при процедурите за продължително пребиваване, което е важен сигнал към чуждестранните инвеститори и специалисти.

          Специален акцент е поставен върху режима за т.нар. „дигитални номади“. Още през юни Народното събрание одобри промени в закона, позволяващи пребиваване до 180 дни с дългосрочна виза за висококвалифицирани специалисти, работещи дистанционно. Приетите сега подзаконови актове правят този режим реално приложим. Очаква се мярката да привлече икономически активни хора от сферата на иновациите и ИТ сектора, които да стимулират потреблението и пазара на имоти у нас.

          Българските граждани получават правото сами да определят срока на валидност на своите лични карти, като избират между 5 и 10 години. Тази ключова промяна премахва досегашния фиксиран модел и е част от пакет нови мерки, одобрени от Министерския съвет. Целта на реформата е да модернизира системата за лични документи и да облекчи административните процедури за населението, без това да налага допълнително бюджетно финансиране.

          - Реклама -

          Обновеният Правилник за издаване на български лични документи поставя гражданина в центъра на процеса. Властите мотивират решението с необходимостта от гъвкавост – някои хора предпочитат по-честа смяна на документа, докато други, особено тези, които пътуват често или живеят дългосрочно в чужбина, биха се възползвали от по-дълъг хоризонт на валидност. Това е стъпка към намаляване на излишната регулация и предлагане на персонализиран подход вместо универсално решение за всички.

          Освен срока на валидност, правителството въвежда и мерки за по-добра комуникация между администрацията и гражданите. При подаване на заявления вече ще се събират данни за електронна поща и телефонен номер. Това ще позволи по-бързо уведомяване за статуса на документите и е стъпка напред в дигитализацията на услугите. Промяната засяга не само личните карти, но и реда за издаване на свидетелства за управление на МПС, временни карти за самоличност и моряшки паспорти.

          Важен момент в реформата е централизираното персонализиране на документите, което вече ще се извършва от дирекция „Български документи за самоличност“ към МВР. Според мотивите на кабинета, това ще повиши сигурността, ще подобри контрола и ще уеднакви стандартите, намалявайки риска от забавяния.

          Разширява се и обхватът на електронната идентичност. Гражданите ще могат да заявяват удостоверение за електронна идентичност както при издаване на нова карта, така и по всяко време за вече валиден документ. Регламентирана е ясна процедура за управление на този електронен носител, което е ключово за сигурния достъп до дигиталните услуги на държавата и е в синхрон с европейските усилия за киберсигурност и свързаност.

          Паралелно с промените за българските граждани, кабинетът прие изменения и в Правилника за прилагане на Закона за чужденците. Те целят по-голяма яснота при процедурите за продължително пребиваване, което е важен сигнал към чуждестранните инвеститори и специалисти.

          Специален акцент е поставен върху режима за т.нар. „дигитални номади“. Още през юни Народното събрание одобри промени в закона, позволяващи пребиваване до 180 дни с дългосрочна виза за висококвалифицирани специалисти, работещи дистанционно. Приетите сега подзаконови актове правят този режим реално приложим. Очаква се мярката да привлече икономически активни хора от сферата на иновациите и ИТ сектора, които да стимулират потреблението и пазара на имоти у нас.

          google-news
          Последвайте Евроком в Google News

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          ПП: Директорът на 138-о училище не е наш член, а кариерата му е започнала с кмет на ГЕРБ

          От „Продължаваме Промяната“ излязоха с официална позиция, в която категорично отхвърлят опитите партията да бъде обвързана с директора на 138-о училище в София. Според...

          Движение „Трети март“ припозна Румен Радев за свой неформален лидер и се готви за избори

          Политическото движение „Трети март“ официално обяви президента Румен Радев за свой „неформален лидер“. Това стана ясно от изявление на председателя на формацията Тихомир Атанасов...

          Трагедия в Пирин: Туристът, паднал от Джамджиевите скали, е загинал

          Туристът, който падна в пропаст под връх Вихрен в Пирин на 20 декември, е загинал. Тъжната новина бе потвърдена от Планинската спасителна служба (ПСС)...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions