„Наредбата за приобщаващо образование, приета през 2016 година, се нуждае от промяна. Необходимо е да се отстранят проблеми на нормативно ниво и такива, свързани с недостатъчната квалификация на учителската колегия за работа с деца със специални образователни потребности (СОП) и с недостатъчното специалисти в училищата. Това бе казано по време на дискусионен форум на тема „Децата от аутистичния спектър – не/възможните алтернативи за образование“. Той се организира от Регионалното управление на образованието – Пловдив и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО).
„През 2006 година, когато е създаден РЦПППО, едва 4 деца в Пловдивска област са преминали през комисия и са имали медицински документ за дете от аутистичния спектър. Тогава голяма част от децата все още се вписваха с други диагнози“, каза д-р Катя Стоилова, ръководител на РЦПППО.
„Към днешна дата те са 252. Ако през 2006 година интегрираните деца от аутистичния спектър в общообразователната система са били 2 процента от 170-те деца със СОП в училищата в областта, то към 2022 година те са 16 на сто от общо 1550-те деца със СОП. Тази година 33 деца са приобщени в училищата в областта. Пловдив е на първо място по брой деца в аутистичния спектър, следван от Асеновград, Стамболийски и Карлово. Най-много са децата от подготвителните групи и първи клас, тъй като там стават най-видими проблемите“, допълни д-р Стоилова.