„Гладиатор II“ на Ридли Скот се опитва да надгради триумфа на първия филм – с Пол Мескал, Дензъл Уошингтън и Педро Паскал в главните роли в продукцията на Paramount. В същото време друг забележителен режисьор измина труден път със собствения си исторически епос преди 20 години.
Дългогодишен проект на носителя на „Оскар“ Оливър Стоун, „Александър“ се фокусира върху живота на древния македонски цар Александър Велики. Сред звездния актьорски състав изпъкват имената на Колин Фарел, Анджелина Джоли, Вал Килмър, Джаред Лето и Антъни Хопкинс. По това време Баз Лурман разработва свой филм за Александър, в който участват Леонардо ди Каприо и Мел Гибсън.
„Всички се надпреварваха да направят първия филм, а Оливър искаше да започне бързо“, каза продуцентът Табрез Нурани пред The Hollywood Reporter.
Продуцентът Томас Шули си спомня, че разработва проекта със Стоун още през 1988 г., като популярността на първия Гладиатор през 2000 г. помага Александър най-накрая да бъде реализиран. Базирайки се на работата на историка Робин Лейн Фокс, трудната продукция се снима на 3 континента и продължава 6 месеца, като се справя с предизвикателства като заснемането на битка с 25 обучени слона и счупването на крака на Фарел извън снимачната площадка.
Warner Bros пуска тричасовия Александър на 24 ноември 2004 г., като филмът е сринат от критиката и предизвиква дебати заради предположението, че владетелят е бил бисексуален. Филмът имаше бюджет от над 150 млн. долара, но събра едва 167 млн. долара в световен мащаб, а слабият доход се отрази негативно.
„Всички си казвахме: „Добре, момчета, отиваме на Оскарите“, каза Фарел пред THR миналата година за големите очаквания след края на снимките.
Настроението бързо се промени, когато пристигнаха рецензиите, и Фарел си спомни, че дори е поставил под въпрос бъдещето на кариерата си: „Чувствах се толкова засрамен.“
Стоун казва пред THR през 2012 г: „Отне ми три години, за да завърша този филм (при монтажа), и много страдах. Имам предвид, че загубих репутацията си.“
Поглеждайки назад към преживяното, на Шули му е трудно да повярва, че филмът изобщо е стигнал до публиката. Сега продуцентът казва: „Никога не съм разбирал как компания като Warner Bros може да приеме такова качество“.