Българските граждани получават правото сами да определят срока на валидност на своите лични карти, като избират между 5 и 10 години. Тази ключова промяна премахва досегашния фиксиран модел и е част от пакет нови мерки, одобрени от Министерския съвет. Целта на реформата е да модернизира системата за лични документи и да облекчи административните процедури за населението, без това да налага допълнително бюджетно финансиране.
Обновеният Правилник за издаване на български лични документи поставя гражданина в центъра на процеса. Властите мотивират решението с необходимостта от гъвкавост – някои хора предпочитат по-честа смяна на документа, докато други, особено тези, които пътуват често или живеят дългосрочно в чужбина, биха се възползвали от по-дълъг хоризонт на валидност. Това е стъпка към намаляване на излишната регулация и предлагане на персонализиран подход вместо универсално решение за всички.
Освен срока на валидност, правителството въвежда и мерки за по-добра комуникация между администрацията и гражданите. При подаване на заявления вече ще се събират данни за електронна поща и телефонен номер. Това ще позволи по-бързо уведомяване за статуса на документите и е стъпка напред в дигитализацията на услугите. Промяната засяга не само личните карти, но и реда за издаване на свидетелства за управление на МПС, временни карти за самоличност и моряшки паспорти.
Важен момент в реформата е централизираното персонализиране на документите, което вече ще се извършва от дирекция „Български документи за самоличност“ към МВР. Според мотивите на кабинета, това ще повиши сигурността, ще подобри контрола и ще уеднакви стандартите, намалявайки риска от забавяния.
Разширява се и обхватът на електронната идентичност. Гражданите ще могат да заявяват удостоверение за електронна идентичност както при издаване на нова карта, така и по всяко време за вече валиден документ. Регламентирана е ясна процедура за управление на този електронен носител, което е ключово за сигурния достъп до дигиталните услуги на държавата и е в синхрон с европейските усилия за киберсигурност и свързаност.
Паралелно с промените за българските граждани, кабинетът прие изменения и в Правилника за прилагане на Закона за чужденците. Те целят по-голяма яснота при процедурите за продължително пребиваване, което е важен сигнал към чуждестранните инвеститори и специалисти.
Специален акцент е поставен върху режима за т.нар. „дигитални номади“. Още през юни Народното събрание одобри промени в закона, позволяващи пребиваване до 180 дни с дългосрочна виза за висококвалифицирани специалисти, работещи дистанционно. Приетите сега подзаконови актове правят този режим реално приложим. Очаква се мярката да привлече икономически активни хора от сферата на иновациите и ИТ сектора, които да стимулират потреблението и пазара на имоти у нас.

Още необходими данни се изискват – имейл, телефонен номер. А по-нататък и биометрични данни?
Тия идоти забравиха че искаме 10 години паспортна валидност личните ни карти срока намаляват.
Електронни карти=електронен концлагер.
Мамицата им Мафиотска Крадлива Ненаситна!Те само Мислят,как да Ограбят Бедният Народ?????!!!!!!?
Тази вест трябва да се запише със златни букви в аналите на „българската демокрация“. Най после „едно право“ за народонаселението, и то какво, „жизнененоважно“. От него зависи благоденствието ни. БЛАГОДАРИМ ВИ ОТ СЪРЦЕ мили ни управляващи.
Докато дойде време да я сменя пак вече, ще е безсрочна.
А моята е безсрочна, защо да я сменям.
Генка Димитрова Ами няма да я сменяме.
Нови простотии, хора защо не реагирате тия яко ни ебават.
При положение че картата ми е все още валидна няма да я сменявам.
Veneciq Zaharieva +1
Veneciq Zaharieva +2
Чудят се с какво да ни скубят!
…чудят се как да ни набутат лични карти с чипове…