В рубриката „Ловци на лъжи“ журналистът от Factcheck.bg Иван Радев алармира за онлайн кампания, която набира средства за болно дете. Но какво всъщност показва проверката на фактите и как можем да различим истината от измамите в интернет?
- Реклама -
Публикации с призиви за дарения за дете на име Даниел, страдащо от рядко онкологично заболяване, се оказват част от схема за измама, посочват от Factcheck.bg. Кампанията не представя медицински документи и не използва официална банкова сметка. Постовете са спонсорирани с цел да предизвикат състрадание и да съберат повече пари, които се пренасочват към сайт с неясен произход. Освен в България, кампанията оперира и в няколко други европейски държави.
През август кампанията за набиране на средства бе рязко прекратена без информация за състоянието на детето, а Facebook страницата ѝ – изтрита. Впоследствие спонсорираните публикации отново се появиха, а събирането на пари започна наново, което постави под въпрос достоверността на каузата.
Проверка на Factcheck.bg установи, че сайтът на кампанията е създаден едва през март 2025 г., а Facebook страницата – на 1 юли тази година. В сайта е описана само каузата на Даниел, без никакви доказателства за съществуването на детето или заболяването му. Домейнът е регистриран на името на негова неправителствена организация във Флорида, но чрез Google Earth беше установено, че на посочения адрес се намира обикновена къща. Организацията не публикува финансови отчети и няма прозрачност относно събраните средства.
Допълнително съмнение буди и фактът, че EIN номерът (федерален данъчен идентификатор в САЩ) е недействителен, а на този адрес са регистрирани още над 35 фирми.
В рубриката „Ловци на лъжи“ журналистът от Factcheck.bg Иван Радев алармира за онлайн кампания, която набира средства за болно дете. Но какво всъщност показва проверката на фактите и как можем да различим истината от измамите в интернет?
- Реклама -
Публикации с призиви за дарения за дете на име Даниел, страдащо от рядко онкологично заболяване, се оказват част от схема за измама, посочват от Factcheck.bg. Кампанията не представя медицински документи и не използва официална банкова сметка. Постовете са спонсорирани с цел да предизвикат състрадание и да съберат повече пари, които се пренасочват към сайт с неясен произход. Освен в България, кампанията оперира и в няколко други европейски държави.
През август кампанията за набиране на средства бе рязко прекратена без информация за състоянието на детето, а Facebook страницата ѝ – изтрита. Впоследствие спонсорираните публикации отново се появиха, а събирането на пари започна наново, което постави под въпрос достоверността на каузата.
Проверка на Factcheck.bg установи, че сайтът на кампанията е създаден едва през март 2025 г., а Facebook страницата – на 1 юли тази година. В сайта е описана само каузата на Даниел, без никакви доказателства за съществуването на детето или заболяването му. Домейнът е регистриран на името на негова неправителствена организация във Флорида, но чрез Google Earth беше установено, че на посочения адрес се намира обикновена къща. Организацията не публикува финансови отчети и няма прозрачност относно събраните средства.
Допълнително съмнение буди и фактът, че EIN номерът (федерален данъчен идентификатор в САЩ) е недействителен, а на този адрес са регистрирани още над 35 фирми.
Българският разследващ журналист Христо Грозев ще бъде отличен с престижната награда „Журналист на годината“ на фестивала „Награда Европа“ (PRIX EUROPA) за работата си по...
Случаят със служителите на „Автомобилна администрация“, изнудвали за пари шофьорите от екипа на Роби Уилямс, се превърна в международна новина, след като бе отразен...
фалшив европейски елит събира пари за Зеленски