Омбудсманът Велислава Делчева предлага да се обсъди възможност всяко физическо лице да има право да подава искане за заличаване на информация за кредитна задлъжнялост, когато договорът за кредит е обявен от съда за нищожен.
- Реклама -
По думите ѝ така ще се гарантира защита на правата и интересите на гражданите, тъй като подобни договори не пораждат правно действие още от момента на сключването им.
Промени в наредбата на БНБ
Предложението беше обсъдено на среща между омбудсмана и подуправителя на БНБ. Оттам съобщиха, че в момента се подготвят промени в наредбата, уреждаща казуса.
Повод за инициативата са многобройни жалби на граждани, според които въпреки съдебните решения за нищожност на договорите, имената им продължават да фигурират в Централния кредитен регистър (ЦКР) като длъжници. Това се превръща в сериозна пречка за получаване на нови кредити.
Последната жалба е от последните дни – гражданин се обръща към омбудсмана, защото фирма за бързи кредити отказва да подаде коригираща информация към ЦКР, въпреки влязло в сила съдебно решение за нищожност на договора му.
Позицията на БНБ
От Българската народна банка подчертават, че задължения по обявен за нищожен договор не съществуват от самото начало. Всяко продължаващо отразяване на подобно вземане е неправомерно и подвеждащо. Отговорността за актуализация на данните в регистъра е на съответната финансова институция.
Именно затова омбудсманът предлага да се разшири кръгът от лица, които могат да представят съдебното решение за заличаване на данните в ЦКР, така че това да не зависи единствено от кредитора.
Омбудсманът Велислава Делчева предлага да се обсъди възможност всяко физическо лице да има право да подава искане за заличаване на информация за кредитна задлъжнялост, когато договорът за кредит е обявен от съда за нищожен.
- Реклама -
По думите ѝ така ще се гарантира защита на правата и интересите на гражданите, тъй като подобни договори не пораждат правно действие още от момента на сключването им.
Промени в наредбата на БНБ
Предложението беше обсъдено на среща между омбудсмана и подуправителя на БНБ. Оттам съобщиха, че в момента се подготвят промени в наредбата, уреждаща казуса.
Повод за инициативата са многобройни жалби на граждани, според които въпреки съдебните решения за нищожност на договорите, имената им продължават да фигурират в Централния кредитен регистър (ЦКР) като длъжници. Това се превръща в сериозна пречка за получаване на нови кредити.
Последната жалба е от последните дни – гражданин се обръща към омбудсмана, защото фирма за бързи кредити отказва да подаде коригираща информация към ЦКР, въпреки влязло в сила съдебно решение за нищожност на договора му.
Позицията на БНБ
От Българската народна банка подчертават, че задължения по обявен за нищожен договор не съществуват от самото начало. Всяко продължаващо отразяване на подобно вземане е неправомерно и подвеждащо. Отговорността за актуализация на данните в регистъра е на съответната финансова институция.
Именно затова омбудсманът предлага да се разшири кръгът от лица, които могат да представят съдебното решение за заличаване на данните в ЦКР, така че това да не зависи единствено от кредитора.
Днес в 13:00 часа Ловеч остана без вода заради авария на магистралния водопровод „Черни Осъм” От ВиК АД съобщиха за безводната ситуация
Вода няма да...