Продажбите на билети за кино са спаднали с 8,8% в световен мащаб през 2024 г. спрямо предходната година, което е първият годишен спад от началото на пандемията от Ковид, съобщи в Кан Европейската аудиовизуална обсерватория (EAO), предаде АФП.
Спадът идва след години на възстановяване на индустрията след срива, предизвикан от пандемичните ограничения през 2020 г.
„През 2024 г. в световен мащаб са продадени общо 4,8 милиарда билета за кино, което генерира приходи от около 28 милиарда евро“, заяви Мартин Канцлер, филмов анализатор в EAO, на пресконференция в рамките на ежегодния филмов фестивал.
„Това е с 500 милиона билета по-малко от 2023 г.“
От 2020 г. – катастрофална година за кината поради здравните ограничения – посещаемостта на кината в световен мащаб бе в ръст.
„Вероятно сме достигнали ново равнище“, заяви Канцлер.
Посещаемостта на кината в момента е 68 % от нивата през 2019 г., последната година преди пандемията, в сравнение с над 70 % през 2023 г.
В тази слаба конюнктура Европа се справя по-добре от други региони в света, като посещаемостта на кината е 75% от нивата през 2019 г., а спадът в продажбите на билети е само 1,7% през 2024 г.
За сметка на това в Китай – най-големият пазар в света с 21% дял – посещаемостта се срива с 22%.
В Европа две страни се открояват с гъстотата на кината на глава от населението и високата средна посещаемост – Франция и Ирландия.
По отношение на продукцията, 81% са свързани с филми, произведени в три страни – САЩ, Китай и Индия, каза Мануел Фиорони, анализатор в EAO.
За разлика от китайските и индийските продукции, които се продават почти изцяло на вътрешния пазар, американските филми се изнасят и „лесно преминават границите благодарение на дистрибуторската си мрежа, но и на международната си аудитория“.
„Транснационалната дистрибуция в макрорегионите остава трудна за кинофилмите, с изключение на холивудските филми, които лесно преминават границите благодарение на дистрибуторската си мрежа, но и на международната си аудитория“, заяви Фиорони.
В Европа 63 % от кинозрителите са гледали американски филм през 2024 г.
Европейските продукции обаче наваксват и регистрират 33 % пазарен дял.
„И това е най-добрият резултат за четири години, дори за десет, ако изключим по някакъв начин типичната 2020 г., която беше в разгара на пандемията“, каза Фиорони.
От 20-те най-касови филма в Европа 18 са американски.
„Inside Out 2“, „Despicable Me 4“ и „Deadpool & Wolverine“ заемат първите три места.
Двете европейски продукции в топ 20 са френски: „Un p’tit truc en plus“ и „Le comte de Monte-Cristo“.